Prepozitii de timp At, In, On – Cand si cum le folosim?
Ce sunt prepozitiile de timp? Cand si cum folosim prepozitiile de timp – at, in, on? In acest articol, poti vedea cele mai importante situatii si cazuri cand folosim prepozitiile at, in, on cu exemple si chiar exercitii.
Prepozitiile sunt foarte importante pentru a modifica sensul propozitiilor. Sunt cuvinte scurte, folosite inainte substantivelor sau pronumelor. Ele fac legatura intre pronume sau substantive si restul propozitiilor din care fac parte. ex.
- I get up early in the morning. Ma scol dimineata devreme.
Prepozitiile de timp ne spun cand ceva se intampla. Stim cand are loc un eveniment, datorita prepozitiilor de timp. Ex:
- I like to relax in the evening. Imi place sa ma relaxez seara.
Cand le folosim?
Folosim prepozitiile de timp cand vorbim despre o perioada de timp, data, zile ale saptamanii, luni, ani, anotimpuri sau cand are loc un eveniment.
Ca forma prepozitiile de timp: at, in, on, au aceeasi forma ca si prepozitiile de loc insa aceastea din urma sunt folosite diferit.
Este usor sa faci diferenta intre prepozitiile de timp si prepozitiile de loc. Primele arata momentul cand are loc evenimentul sau se intampla ceva. Prepozitiile de loc arata unde are loc evenimentul sau se intampla ceva.
Prepozitiile de timp – Reguli de folosire
In general, putem spune, ca exista niste reguli dupa care ne dam seama care dintre cele trei prepozitii trebuie sa le folosim.
Alteori, par sa nu urmeze neaparat o anumita regula. Trebuie sa le invatam asa cum sunt.
Putem intalni si situatii care nu par sa aiba o anumita logica. De ce folosim at si nu on sau invers cand exprima timpul?
Cum invatam sa folosim corect prepozitiile de timp?
Cea mai buna modalitate de a invata prepozitiile de timp in Engleza, este prin exercitiu. Cu alte cuvinte, trebuie sa le folosesti in exercitii, in conversatie si in scris.
Poti citi despre ele dar le poti retine doar folosindu-le. Iti recomandam cateva metode practice pentru a le invata mai usor, mai tarziu.
Prepozitiile de timp – Cand folosim prepozitia de timp – At?
At – se foloseste cand vorbim despre momentele zilei, sarbatori si alte perioade de timp.
At – arata ora, momentul zilei.
- at 8 (o’clock), at 9 p.m. -la ora 8, la ora 9 seara
at midday, at noon – la mijlocul zilei, la pranz, la amiaza
at midnight – la miezul noptii
- at lunchtime – la ora pranzului
- What time does the train leave? It leaves at 6 pm. La ce ora pleaca trenul? Pleaca la 6 seara.
Momente ale zilei, sau ale unor perioade de timp:
- He asked me an interesting question at the beginning of the class. Mi-a pus o intrebare interesanta la inceputul orei.
- At the end of the evening, we went out for a drink. La sfarsitul serii, am iesit sa bem ceva.
Prepozitiile de timp – Zile de sarbatori si festivaluri
Putem exprima perioade de sarbatori: ( Ne referim la intreaga perioada de sarbatori)
- We saw them at Christmas. (cateva zile de Craciun).
- We are going to Greece at Easter. (intreaga perioada de paste)
Perioade si momente in timp:
- at the weekend – in weekend ( cand ne referim la tot weekendul. Avem si ”on the weekend, on weekends” )
- at the time – in acel moment
- at the same time – in acelasi timp
- They are going to play football at the weekend. Ei joaca fotbal in weekend.
- What did you do at the weekend? Ce ai facut in weekend?
- We were on the beach at sunrise. Eram la plaja la rasarit.
- The shop closes at midnight. Magazinul se inchide la miezul noptii.
Momente in timp, in general
- Paris is very beautiful at night
- It gets really cold at night.
In – Ce exprima ”In” si cand folosim aceasta prepozitie de timp?
Folosim prepozitia ”In” cand vrem sa ne referim la: luni – months, anotimpuri – seasons, ani – years, secole – centuries,
Arata momentul zilei,
- in the day – in timpul zilei ( a nu se confunda cu – during the day)
- in a day – intr-o zi arata perioada, interval de timp ( cat dureaza o actiune) I finished all the work in one day. Am terminat tot lucrul intr-o zi.
- I will put this sandwich aside and eat it later in the day. ( arata momentul in timpul zilei)
- They ate three sandwiches during the day. ( arata perioada de timp)
- in the morning – dimineata I’ll call her first thing in the morning.
- in the afternoon. We usually meet in the afternoon.
- in the evening. I’ll have a meeting in the evening.
- in the night – She woke up in the night. ( Ne referim la o anumita noapte.)
Prepozitiile de timp – Momente in trecut
Exprima momente sau perioade, in timp, in trecut:
- in the past – in trecut. That was in the past. Asta a fost in trecut.
- In the last two years – in ultimii 2 ani
- This is the first time I’ve seen him in 2 years. Este prima data cand l-am vazut in doi ani.
- In years – de ani buni. I haven’t seen him in years. Nu l-am vazut de ani buni.
Momente in viitor:
- in the future. They will discover time travel in the future. Vor descoperi calatoria in timp in viitor.
- in a minute. I’ll be there in a minute.
- in three weeks’ time – in 3 saptamani – I’ll have a new car in three weeks. O sa am o noua masina in 3 saptamani.
- in a day or two – peste o zi sau doua – I’ll be back in a day or two. Ma voi intoarce peste o zi sau doua.
Prepozitiile de timp – In – cu lunile anului:
Ianuary, February, March, April, May, June, July, August, September, October, November, December
- in March – in Martie (months – lunile)
- My birthday is in March. Ziua mea de nastere este in Martie.
Cu anotimpurile anului -seasons
- in spring – primavara,
- in summer – vara
- in autum – toamna
- in winter – iarna
- I go skiing in winter. Merg la schi iarna.
- I took this photo in the summer of 2018. Am facut aceasta fotografie in vara anului 2018.
Prepozitia de timp On, nu are o traducere similara cu cea a prepozitiei de loc. Poate fi tradusa in limba romana prin: ”in” sau ”la”.
- On such an occasion- intr-o asemenea ocazie
- On the 1st of May – la 1 mai
- On Tuesday – Marti
- On a summer day – intr-o zi de vara
Folosim prepozitia on cand ne referim la zile, date calendaristice sau la zilele saptamanii. Ex.
- Trebuie sa iau metroul marti. I need to cacth the tube on Tuesday.
On – se foloseste cu numele zilelor saptamanii, zile de sarbatori luate individual, date calendaristice (includ ziua)
Prepozitiile de timp – Zilele saptamanii:
- on Sunday,- I’ll meet you on Sunday. Ne intalnim duminica. (Ne referim la Duminica urmatoare, care vine.)
- on Sundays – The shop is closed on Sundays. Magazinul este inchis duminica. (Toate duminicile, in general)
- on Friday – The bank is closed on Friday. Banca este inchisa Vineri.
- on Friday night – We’re going out on Friday night. Iesim in oras vineri seara.
- on Saturday morning – They’ll be there on Saturday morning. Vor fi acolo Sambata dimineata.
- on Good Friday – In Vinerea Mare
- on my birthday – de ziua mea de nastere
- on my wedding day – in ziua nuntii mele
Sarbatori (zile de sarbatori)
- on Christmas day – They went to church on Christmas day.
- On Easter Sunday – My sister and I ate a lot of chocolate on Easter Sunday. ( O anumita zi de Pasti – Duminica de pasti.)
- on New Year’s Day – in ziua de anul nou
Diferenta dintre In si On
Este diferenta de sens intre on time si in time, desi, traducerea poate fi similara in limba romana.
- in time – early enough, not late, devreme, . I am in time. Am ajuns destul de devreme.
- on time – punctually; according to the schedule. La timp. I’m on time. Am ajuns la timp. Nu am intarziat.
Exercitii cu Prepozitii de timp: At, In, On
Cel mai bun mode pentru a invata prepozitiile este sa faci exercitii cu ele.
Completati spatiile goale! Folositi prepozitiile: At, In, On!
- I finish work early ….. Wednesdays.
- Are you going to work …. the summer holidays
- I only ever see my family …. Christmas.
- . …. the past, you couldn’t find vegan food at the restaurant.
- What will you do …. the weekend?
- Mobile phones were invented …. the 80s.
- My exam is … 7th June.
- I’m having my first piano lesson ….. Friday afternoon.
- I’ll see you ….. Friday.
- We go out ….. every Sunday afternoon.
- …. that day, we all got together.
- They left the country …. the afternoon of June 1st.
- I don’t work ….. a holiday.
- They say that miracles can happen ….. a night like this.
- I’ll meet you at the museum, next Monday.
- I’ll call you ….. Tuesday morning.
- He woke up …. the night.
- She seemed very happy ….. her wedding day.
- She received a phone call ….. noon.
- What did they do ….. the weekend?
- I was ….. time for the wedding.
- She wanted to learn new words ….. the same time.
- They got stuck in traffic but arrived just …. time to catch their flight.
- He promised to call her later … the day.
- Thanks for coming ….. such short notice.
Completati spatiile goale! Folositi prepozitiile corecte!
- Peter is playing tennis ___Sunday.
- My brother’s birthday is ___ the 5th of November.
- My birthday is ___ May.
- We are going to see my parents ___the weekend.
- ___1666, a great fire broke out in London.
- I don’t like walking alone in the streets ___night.
- What are you doing ___the afternoon?
- My friend has been living in Canada ___two years.I have been waiting for you ___seven o’clock.
- I will have finished this essay ___Friday.
- Lucy is arriving ___ 13 February ___ eight o’clock ___ the morning.
- The weather is often terrible in London ___January.
- It’s better to get taxi if you are out alone ___night.
- She got married ___September.
- They usually go to the south of France ___the summer.
- Columbus sailed to the Americas ___ the 16th century.
- The Beatles were popular ___ the 1960s.
- I graduated from university ___2001.
- His birthday is ___ June.
- I usually go to my parents’ house ___ Christmas. We eat together ___Christmas Day.
- The train leaves tomorrow morning ___ 8:00 am.
- I love going skiing ___ January.
- We met at the restaurant ___8pm.
- The class is ___ 9 am __ Monday mornings.
- I like to drink coffee ___ the morning and tea ___ the afternoon.
- We went out for dinner ___ last Wednesday.
- She left London ___the 4th of March.
- I had a party ___my birthday.
- We’re meeting ___ lunchtime ___next Tuesday.
Traduceti in Engleza folosind prepozitiile at, in, on!
- Stau la Hotelul Grand Central.
- Locuiesc pe strada River, la nr 3105.
- Eu locuiesc la 147 Edgar Street.
- Magazinul se inchide la miezul noptii.
- Jane merge acasa la ora pranzului.
- In Anglia, ninge adesea in Decembrie.
- Crezi ca vom merge pe Jupiter in viitor?
- Totul va fi bazat pe inteligenta artificiala in urmatorul secol.
- Lucrezi lunea?
- Ziua ei de nastere este pe 20 November.
- Unde vei fi in ziua de anul nou?
- Ne intalnim la pranz Sambata.
- Managerul nu este aici in acest moment dar se va intoarce in jumatate de ora.
- Sunt ocupat acum dar voi fi liber diseara.
- Se trezeste devreme in fiecare dimineata.
- Sunt in autobuz. Am urcat acum 5 minute.
- Urca-te in masina. Te duc eu acasa.
- La ce ora este interviul? Dimineata sau dupa amiaza?
- Ploua mult primavara.
- Apartamentul meu este la etajul 4.
- Arati serios in aceasta fotografie.
- Eram treaz la ora 6 dimineata.
- La 12, la pranz, toate clopotele au sunat.
- Multi copii pleaca de la scoala la ora 4.
- Ei lasa lumina de la intrare aprinsa noaptea.
- Nu era nimeni la biroul de informatii.
- Nu avem voie cu telefoanele mobile in clasa.
- Restaurantul era la numarul 72 pe strada Henry Coanda.
- Nu am fost niciodata bun la sport cand eram elev/la scoala.
- Stam la masa cand avem musafiri.
Exercitii Raspunsuri Corecte Engleza
- I stay at the Grand Central Hotel.
- I live at 3105 River Road.
- I live at 147 Edgar street.
- I have a meeting at 9am.
- The shop closes at midnight.
- Jane goes home at lunchtime.
- In England, it often snows in December.
- Do you think we will go to Jupiter in the future?
- There should be a lot of progress in the next century.
- Do you work on Mondays?
- Her birthday is on 20 November.
- Where will you be on New Year’s Day?
- We are meeting up at midday, on Saturday.
- The manager isn’t here at the moment, but she’ll be back in half an hour.
- I’m busy at moment, but I’ll be free in the evening.
- He wakes up early every morning/in the morning.
- I’m on the bus. I got on 5 minutes ago.
- Get in the car. I’ll give you a lift home.
- What time is the interview? In the morning or in the afternoon?
- It rains a lot in spring.
- My apartment is on the fourth floor.
- You look serious in this photo.
- I was up at 6 am this morning.
- At 12 noon, all the bells rang out.
- Many children leave school at 4.
- They leave the front-door light on at night.
- There was no one at the information desk.
- We’re not allowed to have mobile phones in class.
- The restaurant used to be at number 72 Henry Coanda Street.
- I was never very good at sport when I was in school.
- We sit at the table when we have company.
Exercitii Engleza – Raspunsuri Corecte
- I finish work early on Wednesdays.
- Are you going to work in the summer holidays
- I only ever see my family at Christmas.
- In the past, you couldn’t find vegan food at the restaurant. (Back in the day – In trecut – pozitiv)
- What will you do at the weekend? (on – in Engleza Americana)
- Mobile phones were invented in the 80s.
- My exam is on 7th June.
- I’m having my first piano lesson on Friday afternoon.
- I’ll see you on Friday.
- We go out every Sunday afternoon.
- On that day, we all got together.
- They left the country on the afternoon of June 1st.
- I don’t work on a holiday.
- They say that miracles can happen on a night like this.
- I’ll meet you at the museum, next Monday.
- I’ll call you on Tuesday morning.
- He woke up in the night.
- She seemed very happy on her wedding day.
- She received a phone call at noon.
- What did they do at the weekend?
- I was on time for the wedding.
- She wanted to learn new words at the same time.
- They got stuck in traffic but arrived just in time to catch their flight.
- He promised to call her later in the day.
- Thanks for coming on such short notice.
Completati spatiile goale! Folositi prepozitiile corecte!
- Peter is playing tennis on Sunday.
- My brother’s birthday is on the 5th of November.
- My birthday is in May.
- We are going to see my parents at the weekend. (on – in Engleza Americana)
- In 1666, a great fire broke out in London.
- I don’t like walking alone in the streets ___night.
- What are you doing in the afternoon?
- My friend has been living in Canada for two years.
- I have been waiting for you since seven o’clock.
- I will have finished this essay on Friday.
- Lucy is arriving on 13 February at eight o’clock in the morning.
- The weather is often terrible in London in January.
- It’s better to get taxi if you are out alone at night.
- She got married in September.
- They usually go to the south of France in the summer.
- Columbus sailed to the Americas in the 16th century.
- The Beatles were popular in the 1960s.
- I graduated from university in 2001.
- His birthday is in June.
- I usually go to my parents’ house at Christmas. We eat together on Christmas Day.
- The train leaves tomorrow morning at 8:00 am.
- I love going skiing in January.
- We met at the restaurant at 8pm.
- The class is at 9 am on Monday mornings.
- I like to drink coffee in the morning and tea in the afternoon.
- We went out for dinner last Wednesday.
- She left London on the 4th of March.
- I had a party on my birthday.
- We’re meeting at lunchtime next Tuesday.
Aboneaza-te la Clubul de Engleza!
Invata prepozitiile corecte, urmarind blogul si canalul nostru de You Tube, Clubul de Engleza! Lasa un comentariu mai jos si spune cate ai facut corect!