Meditatia combate stresul

Cum poti combate stresul prin meditatie?

Stiai ca meditatia combate stresul si te ajuta sa te relaxezi? Stresul iti da batai de cap? Ai nevoie cateva de relaxare din cand in cand. Sunt cateva metode simple care te pot ajuta sa faci fata problemelor si tensiunilor care pot sa apara.

Poti alege ceeace ti se potriveste cel mai bine pentru a te relaxa atunci cand apar momentele de tensiune si disconfort psihic. Stiai ca meditatia regulata poate sa combata cu succes, stresul cu care ne confruntam?

Ce este stresul?

Stresul este o stare de tensiune, disconfort si incordare psihica. Aceasta este produsa de modul in care suntem afectati de sarcini, indatoriri, relatii sociale, activitati de serviciu, afaceri si situatii cu care ne confruntam de obicei.

Fiecare dintre noi este afectat de stres intr-o masura mai mare sau mai mica. Daca este mica, este bine. Daca este mare, atunci este o problema pentru ca stresul creaza un dezechilibru intre minte si corp. Modul in care raspundem la stres este diferit pentru fiecare dintre noi. Unii sunt afectati mai mult decat altii de stresul cotidian.

Tratament pentru stres

Sunt mai multe metode prin care putem combate stresul insa nu toate sunt la fel de eficiente. Unele, precum medicamentele, au efecte secundare, pe termen lung. Acestea fac mai mult rau decat bine. Nu vi le recomand.

Sportul este recomandat pentru cei care vor sa fie mai relaxati. Se stie ca exercitiul fizic face ca in creierul nostru sa se elibereze endorfine. Este bine dar nu este deajuns. Dupa ce faci sport te simti mai bine dar ce faci cand nu poti merge la sala?

Tratamentele naturiste pot sa ajute si ele. Pe termen scurt, acestea functioneaza insa nu sunt recomandate pe termen lung. Ele pot calma dar trebuie cautata sursa stresului. Cauza se afla de cele mai multe ori, in mintea noastra.

Trebuie tratata cauza nu efectul. Cu alte cuvinte, daca mintea creaza stresul, oare nu tot aici, trebuie sa rezolvam problema?

Asa cum antrenam corpul pentru efort fizic, la fel putem antrena si mintea pentru un mai bun control. Putem face asta prin meditatie regulata.

Ce este meditația?

Meditația poate să pară dificilă pentru început. Meditația înseamnă supunerea mintii și aducerea ei la o înțelegere corectă a realității. Inavatam sa traim in prezent. Stresul este de multe ori provocat de faptul ca avem temeri sau ne facem griji legate de viitor. Nu exista trecut, nici viitor. Exista doar prezent.

Termenul tibetan pentru meditație este ”gom” care înseamnă literal „a deveni familiar”.  Ce apare în mintea noastră este ceea ce ne este nouă cunoscut si familiar.

Dacă cineva ne tratează fără bunăvoință, ne simțim răniți sau furioși. Acestea sunt reacțiile noastre obișnuite cu care suntem familiarizați.

Meditația înseamnă să ne familiarizăm mintea cu stările pozitive precum dragostea, compasiunea, răbdarea, înțelepciunea, optimismul, astfel încât acestea să devină naturale și spontane.

Citeste si:  Paravane decorative pentru interior

Daca facem asta indeajuns de mult, reactiile pozitive devin obiceiuri normale. De fapt, nu mai reactionam la ceea ce se intampla in jurul nostru. Pur si simplu, reusim sa traim in prezent, cu adevarat.

Meditatia combate stresul zilnic

Realitatea existentei noastre este ca suntem o combinatie intre minte si corp. Din pacate, eu-ul nostru se identifica cu acest corp. Ne formam o imagine de sine si ne identificam cu ea. Avem simpatii si antipatii, bazate pe simturile corpului. Mintea le interpreteaza iar noi realizam o imagine elaborata asupra realitatii.

Mintea poate fi împărțită în conștiința simțurilor: văzul, auzul mirosul, gustul, pipăitul, și conștiința mentală. Conștiința are legătură cu experiențele noastre de furie sau dorință până la nivelul subtil al nemișcării și clarității desăvârșite. Aici vorbim de procesele noastre intelectuale, precum, sentimentele emoțiile, amintirile si visurile.

Meditația combate stresul pentru ca poate organiza mintea

Ea este o activitate a conștienței mentale. Este vorba de o parte a minții care observă, analizează și gestionează toate celelalte părți ale minții.

Prin meditatie, se organizeaza si se controleaza mintea. Nu ne concentram pe ganduri. Nu incercam sa blocam gandurile. Inavatam sa nu mai lasam purtati de ele.

Meditația poate fi unidirecțională atunci când ne concentrăm asupra unui obiect, in încercarea de a înțelege unele probleme personale. Ea poate, deasemenea, insemna generarea unei iubiri pentru toate ființele simtitoare.

Deasemenea, ea poate fi comunicarea cu propria înțelepciune superioară. Scopul meditației este să trezească un nivel subtil al conștiinței, în descoperirea realității.

Concentrarea fără întrerupere este opusul stării noastre mentale obișnuite. Dacă ne întoarcem catre interior, vom observa că mintea sare ca o maimuță de la un lucru, la altul, fără încetare.

Meditatia combate stresul pentru ca linisteste mintea

Mintea nu se oprește niciodată. Indienii aseamana mintea cu o maimuta care sare tot timpul. Nu sta niciodata intr-un loc.

Tot timpul apar gânduri. Tot timpul te gândești la ceva. Mintea nu se opreste nici chiar cand meditezi. Te gandesti la ce vei face mai târziu, la sunetul pe care îl auzi afară. Te gandesti la ceva ce s-a petrecut mai devreme sau la diferite senzații fizice.

Nu este nevoie să spui minții: Gândește! Mintea face asta oricum. Este tot timpul ocupată. Tot timpul rulează gânduri și își consumă propria energie. Cu o astfel de minte, împrăștiată si greu de controlat, avem puține șanse de succes.

Meditația nu este ușoară la inceput dar este esențială pentru a aduce mintea sub control. Cei care practica meditatia permanent, îsi dezvoltă o concentrare unidirecțională.

Pentru a reuși acest lucru, nu trebuie să ne retragem în munți. Putem face asta in mediul nostru obisnuit. Putem medita chiar și în orașul în care locuim, indiferent cât de aglomerat este.

Cat pot medita?

Chiar daca nu stii sa meditezi de la inceput, fa-o oricum! Incepi cu 5-10 minute pe zi. 10 minute de meditație pe zi pot face diferența. In timp, poti ajunge sa meditezi 1 ora pe zi, chiar si mai mult.

Citeste si:  Cum invatam mai usor pentru examene?

Cum sa meditez?

Ideea ca trebuie sa nu gandim deloc, este gresita. Nu putem opri mintea si nici nu trebuie sa incercam sa facem asta. Nu trebuie sa ne impotrivim gandurilor care vin. Asta ne va consuma energia inutil.

Este adevarat ca nu trebuie sa facem eforturi deosebite pentru a ramane concentrati pe ceva anume. Totusi, nimic nu se face fara un minim de efort.

Este nevoie de putina concentrare. Fără concentrare nu ne putem aminti nici măcar un număr de telefon. Nu ne putem pregăti masa. Nu ne putem conduce afacerea. Nu ne putem desfasura activitatea zilnica.

Respiratia

Ne putem concentra asupra respirației. Se spune că nu ne putem goli mintea de gânduri însă o putem păcăli. Ii putem da de lucru. Ce altceva ar putea mintea să facă mai bine, decât să se concentreze pe respirație?

Muzica

Daca muzica te ajuta, poti folosi muzica de meditatie sau orice altceva te ajuta sa ramai relaxat, fara sa te ia somnul. Poti folosi un clopotel sau un bol tibetan. Sunetul bolului tibetan te poate ajuta sa meditezi. Tine un bol aproape de tine!

Calugarii tibetani foloseau un clopotel sau un bol tibetan pentru a marca inceputul si sfarsitul meditatiei.

meditatieUnde poti medita?

In principiu, poti medita oriunde. Un practicant cu experienta poate medita aproape oriunde.

Daca ai nevoie de un spatiu linistit si relaxant, nu e nevoie sa cauti o manastire sau sa mergi in munti.

Stresul zilnic s-ar putea sa te faca sa simti nevoia de evadare dar de cele mai multe ori nu poti face asta, din motive obiective.

Desi, este de preferat sa alegem un mediu linistit, asta nu este intotdeuna posibil. In oras, auzim tot felul de zgomote, masini, oameni vorbind, pasari, muzica, televizorul, copii care se joaca, avioane care aterizeaza sau decoleaza etc.

Cum poti medita in orice loc?

Chiar daca ne retragem la munte, tot vom auzi pasarile cantand, izvorul care curge, ploaia care cade etc. Este aproape imposibil sa gasim un loc unde nu se aude nici un zgmot. Trebuie sa ne obisnuim sa meditam cu aceste zgomote de fundal.

Nu zgomotul in sine este problema ci modul in care reactionam noi la el. Daca zgomotul este placut, ne atasam de el. Daca este neplacut, acesta ne enerveaza, ne creaza aversiune. In ambele cazuri, nu mai reusim sa meditam.

Inepem sa creem ganduri ca urmare a acceea ce percepem auditiv. De fapt asta este problema. Nu gandurile fabricate de minte ne impiedica sa meditam ci faptul ca ne lasam purtati de ele.

Iata ce trebuie sa faci pentru a medita mai usor:

Exista totusi posibilitatea de a crea un spatiu de evadare din stresul realitatii cotidiene. Daca ai de ales, alege un mediu confortabil! Iti poti crea o zona de meditatie in casa ta unde sa te simti confortabil.

Citeste si:  Cum sa ai dinti mai albi?

Totul se reduce la o mica zona de confort unde poti folosi meditatia pentru a combate stresul. E nevoie de o camera pe care sa o poti amenaja special pentru acest lucru.camera-de-meditatie

Camera trebuie sa contina doar elemente care te ajuta sa te relaxezi, in nici un caz nu trebuie sa fie aglomerata.

Meditatia combate stresul intr-o camera ordonata

Dezordinea si aglomeratia creaza disconfort, nu relaxeaza. Mintea nu se poate relaxa intr-un asfel de spatiu. Trebuie sa renunti la multe obiecte daca ai o camera aglomerata.

Asta inseamna sa ”renunti ” la ele, nu sa le ascunzi. Oamenii tind sa creada ca daca dezordinea este ”in spatele usii” si nu se vede, au rezolvat problema.

Dezordinea, aglomerarea de obiecte inseamna energie rea nu energie buna!

Decor pentru meditatie

Alege elemente de decor care te ajuta pe tine, in special, sa te relaxezi dar trebuie sa fie elemente care sa creeze un mediu de relaxare nu de stagnare.

  • Poti monta un clopotel sau clopotei de vant in colturile camerei daca sunetul te ajuta sa te concentrezi mai bine.
  • Simtul olfactiv poate fi stimulat. Poti arde betisoare parfumate
  • Arunca tot ce poarta simboluri sau conotatii negative.
  • Evita sa ai un computer sau un televizor aici. Aparatura electrica nu are ce cauta intr-un spatiu de meditatie sau in dormitor.
  • Culorile acestei camere trebuie sa fie simple, deschise. Culorile aprinse distrag si scopul meditatie este compromis.

In general bejul, culoarea nispului, verdele foarte deschis si nuantele care deriva din tonurile neutre de pamant sunt culori optime pentru aceasta zona relaxanta de meditatie.

  • Elementele de decor trebuie sa fie naturale din lemn, piatra sau ceramica si este ideal sa includa si un acvariu sau o fantana de apa.

Daca acestea exista deja asigura-te ca sunt intotdeauna curate, pentru energie buna si nu pentru stagnare.

  • Apa statuta inseamna stagnare. Apa in miscare inseamna energie buna.meditatie-zen
  • Lumina trebuie sa fie placuta si nu puternica sau colorata.
  • Elementele de decor pot include si lumanari parfumate sau difuzoare de camera cu mirosuri placute de lavanda, vanilie, cedru, santal, flori de camp etc.
  • Muzica pentru meditatie. Poti avea muzica relaxanta care ajuta meditatia.

Poti alege muzica ambientala gen sau muzica clasica. Poti opta si pentru alte genuri de muzica care te ajuta pe tine in mod particular sa te relaxezi.

10-15 minute de meditatie relaxanta, o data sau de doua ori pe saptamana, pot face minuni in combaterea stresului zilnic.

Meditatia combate stresul

S-a dovedit deja ca meditatia combate stresul. De aceea, este recomandabil sa petreci macar un sfert de ora in fiecare, intr-o relaxare totala. Vei vedea beneficiile meditatiei si o vei face un obicei zinic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *