Indigestie – tratament si remedii naturiste

Tratament si remedii naturiste pentru indigestie

Ai disconfort dupa mese si cauti tratament pentru indigestie? Iata ce trebuie sa stii pentru a reduce sau a elimina cauzele acestei probleme destul de neplacute!

Termenul de indigestie acopera o gama larga de simptome provocate de o digestie dificila sau incompleta. Asta inseamna disconfort, durere si senzatie de prea plin, in partea superioara a abdomenului. Digestia produce disconfort dupa mesele copioase sau consumul de alimente grele.

Indigestie – Simptome

Simptomele de indigestie includ: regurgitari, greata, balonare si arsuri, resimtite in cosul pieptului. Poate sa apara si refluxul acid, pe gat si in gura.

Simptomele pot sa apara la 2-3 ore dupa o masa copioasa, cu alimente greu de digerat cum sunt: ouale, maioneza, carnea grasa, mezelurile, preparatele picante etc. Deasemenea, simptomele indigestiei pot sa apara si in timpul noptii.

Indigestie - tratament si remedii naturiste
Indigestie – tratament si remedii naturiste

Indigestie – Cauze

Indigestia, destul de des intalnita la omul modern, mai este cunoscuta si sub denumirea medicala de dispepsie. Cauzele sunt diverse.

De obicei, indigestia este cauzata de consumul excesiv de mancare si combinatiile incorecte ale alimentelor. Indigestia poate fi cauzata de activitatea insuficienta a enzimelor biliare, de tulburarile florei microbiene dar si de alte afectiuni.

Astfel, prelucrarea alimentelor la nivelul stomacului si a intestinului subtire este incompleta. Tranzitul poate fi intarziat, scaunele pot fi apoase sau se poate instala constipatia. Pot sa apara arsurile, greturile, varsaturile, senzatia de balonare iar uneori febra.

Daca suferi în mod regulat de indigestie, este important sa excluzi cauze cum ar fi: ulcerul peptic, esofagita, problemele cu bila, sindromul de colon iritabil sau afectiunile intestinale.

Afectiuni ale esofagului si ale intestinelor

Indigestia poate fi declansata de o afectiune minora a esofagului sau ale intestinelor. Acestea nu se mai contracta cum trebuie sau îsi încetinesc contractiile.

Stomacul sau colonul se dilata din cauza gazelor si a alimentelor incomplet digerate. Acestea includ sucul digestiv, acidul gastric enzimele si mucusul, formate în tractul digestiv, ficat si pancreas.

Cele mai frecvente cauze ale indigestiei sunt:

Mancatul prea rapid

Mancatul, fara mestecare suficienta, reduce cantitatea de sucuri digestive, aflate în saliva. Daca nu mesteci suficient, nu sunt secretate nici enzimele digestive, aflate în saliva.

Mancatul in excess

Nu manca prea mult la masa! Un stomac prea plin se goleste mai greu. Asta favorizeaza refluxul acidului.
Anumite alimente, mancare cu faina de grau sau laptele la care poti avea o sensibilitate, pot produce indigestie.

Grâul, in special, poate provoca neplaceri deoarece se umfla pe masura ce absoarbe lichid. Graul contine gluten. Intoleranta la gluten poate fi o cauza a balonarii.

Gaze in excess

Daca mananci fructe, dupa o masa cu grasimi, poti avea indigestie. Grasimile stau mai mult timp în stomac decat fructele. Dupa masa cu grasimi, fructele stau mai mult decat normal si incep sa fermenteze.

Consumul de fructe necoapte poate fi si el, una dintre cauze. Obisnuieste-te sa mananci bananele coapte! Cele cu puncte maro pe coaja sunt cele mai bune.

Deasemenea, gazele pot fi produse si de un dezechilibru al bacteriilor bune si rele in intestine.

Cantitatea insuficienta sau lipsa acidului gastric din stomac poate fi o alta cauza. Digestia proteinelor necesita acid gastric. Acidul gastric insuficient nu digera proteinele cum trebuie.

Bauturile

Anumite bauturi dulci sau acidulate pot produce gaze intestinale si balonare. Nu consuma bauturi carbogazoase daca ai probleme cu digestia!
Bauturile care contin cofeina, cresc nivelul aciditatii gastrice, irita zonele inflamate si sporesc nivelul hormonilor de stres.
Evita bauturile alcoolice! Alcoolul poate si el mari productia de acid si irita o zona deja inflamata.

Stresul

Stresul deranjeaza digestia. Se creaza un dezechilibru in functionarea normala a sistemului digestiv.

Hormonii de stres directioneaza sangele din sistemul digestiv, catre muschi. Adrenalina sau cortizonul produce contractia muschilor stomacali. Asta face ca stomacul sa se umple mai repede. De asemenea, acestea pot mari cantitatea de acid gastric produs.

Efortul fizic dupa masa

Exercitiile fizice, facute prea repede sau imediat dupa masa. Activitatea fizica intensa deturneaza sangele din sistemul digestiv, catre muschi.

Medicamentele

Medicamentele antiinflamatorii nesteroidiene, cum ar fi aspirina si ibuprofenul, irita mucoasa stomacului. Nu lua ibuprofen sau aspirina, dupa ureche!

Atentie! Daca iei antiacizi si tot nu iti calmeaza indigestia, inseamna ca ai prea putin acid gastric. Nu lua antiacide de capul tau!

Asigura-te ca nu ai deficit de acid clorhidric inainte de a lua antiacide pentru arsurile gastrice! Este ideal sa nu iei medicamente deloc. Poti lua medicamente doar in cazuri serioase si doar la indicatiile medicului specialist.

Fumatul

Renunta la fumat! Substantele chimice nocive din fumul de tutun poate slabi valva dintre esofag si stomac, producand refluxul acidului. Deasemenea, nu te expune fumatului pasiv!

O hernie hiatala

In acest caz, o parte din stomac iese prin diafragma, producand refluxul de acid gastric. Aceasta cauza este mai des intalnita la fumatori si la persoanele grase, supraponderale. Stomacul nu mai se comporta normal si digestia este incetinita.

Sarcina

La gravide, uterul în crestere, lasa din ce în ce mai putin loc stomacului. Astfel, poate sa apara refluxul de acid.

Metode preventive si tratament pentru indigestie

Poti evita discomfortul produs de indigestie, prin modificarea obiceiurilor alimentare. Remediile naturale sunt si ele de folos, in acest caz.

Stresul

Stresul nu este rau daca este pastrat in anumite limite normale. Cand devine cronic, stresul poate crea probleme serioase, mai ales, sistemului digestiv. Incearca sa faci fata stresului mai eficient! Cauta metode de relaxare!

Mesele

Nu mânca prea mult! Nu lasa sa treaca mai mult de 4-5 ore intre mese!
Incepe intotdeauna ziua cu un mic dejun! Micul dejun este mai important decat masa de seara.
Ia ultima masa, cu cel putin trei ore inainte de culcare! Nu merge la culcare cu burta plina!

Bea apa

Bea apa suficienta pe parcusul zilei! Bea apa, cu cel putin 30 de minute, inainte de mese! Nu bea mai mult de un pahar mediu de lichid, în timpul unei mese! Este de preferat sa nu consumi lichide, deloc, la masa.

Regimul alimentar

Adopta o dieta sanatoasa care contine fructe bogate in minerale precum zincul si vitaminele B si C!
Daca nu iti este bine dupa ce consumi un aliment, evita-l! Daca observi ca il poti tolera în cantitati mai mici, consuma-l in cantitati mici!

Daca vezi ca disconfortul dispare cand consumi anumite alimente separat, atunci mananca-le separat! Evita anumite combinatii de alimente care iti produc disconfort!

Efort fizic

Nu face exercitii fizice la mai putin de o ora, dupa masa! Efortul fizic face ca sangele sa fie redirectionat catre muschi, lasand  digestia pe planul doi.

Suplimente pentru persoanele in varsta

Daca sunteti in varsta sau aveti vreo sensibilitate la vreun aliment, nu mancati mult! Luati, regulat, un supliment cu multivitamine si minerale! Asigurati-va ca nu aveti probleme de absorbtie a nutrientilor! Malabsorbtia anumitor nutrienti poate sa creeze un alt dezechilibru de sanatate.

Indigestie – tratament naturist. Suplimente alimentare

Incepe masa cu un supliment de acid digestiv sau enzime digestive, mai ales daca mananci alimente bogate in proteine!
In timpul mesei sau înainte de masa, bea cu sorbituri mici, un paharel cu apa in care ai turnat o lingurita de otet de mere si miere! Adauga otet la felurile de mancare cu carne, peste, oua si branza!

Condimente

Condimenteaza mancarea cu rozmarin! Adauga cicoare, creson sau anghinare in anumite feluri de mancare!
Ingredientele amare stimuleaza sucurile gastrice, sporind productia unui hormon, cunoscut sub numele de gastrina.

remediu natural pentru raceala si gripa ceai de ghimbir cu turmeric

Tratament pentru indigestie – Ceaiuri de plante

Bea o cana din unul dintre urmatoarele ceaiuri:

  • Ceai de ulm american inaintea meselor!
  • Ceai de cretusca cu nalba mare,
  • Ceai de musetel cu fenicul,
  • Ceai de rozmarin

Indigestie – tratament naturist

  • Ceai de scortisoara, cuisoare si ghimbir. Combina scortisoara cu ghimbir si cuisoare! Bea ceai de cuisoare, scortisoara si ghimbir!
  • Inainte de masa, poti bei o cana cu ceai de patrunjel.
  • Ceai de menta
  • Ceai de papadie
  • Ceai de brusture.
  • Bea ceai de hamei sau roinita daca esti stresat/a!
  • Ceai de sunatoare. (Atentie! Ceaiul de sunatoare poate interfera cu unele medicamente).

Alimente ”medicament”. Indigestie – tratament si remedii naturiste

Consuma alimente care pot calma indigestia! Evita mancarurile care creaza aciditate in exces! Consuma alimente sanatoase! Aici, ne referim, in primul rand, la fructe si legume!
Merele, sucul de varza cruda, sucul de cartofi, morcovii si uleiul de masline au proprietati antiacide si calmante. Acestea pot preveni sau calma indigestia si ulcerul. Consuma cantitati normale din acestea alimente!

Dupa ce mânanci, mesteca cateva seminte de cardamon, fenicul sau chimen!

Inainte de masa, mananca ceva amar, cum ar fi cateva masline, pentru a stimula digestia! Poti bea apa tonica sau ceai din plante amare, precum anghinarea.

Indigestie – Alimente permise

Consuma fructe alcaline! Poti consuma banane, mere, pere etc. Fructele alcaline, mai ales, pot ajuta in cazurile de hiperaciditate.

Cand ai dureri de stomac, bananele sunt solutia cea mai buna. Ele contin potasiu, un mineral de care ai nevoie, mai ales daca esti deshidratat/a. Bananele iti tin de foame. Pectina si fibrele ajuta la normalizarea tranzitului prin tractul digestiv.

Papaya. Un alt fruct foarte bun este papaya. Contine enzimele: papaina si chimopapaina. Acestea regleaza nivelul aciditatii din stomacul tau. Te ajuta la refacerea digestiei si la potolirea durerilor. Poti manca papaia, pe stomacul gol.

Papaia, mar, ghimbir, marar - tratament pentru indigestie
Papaia, mar, ghimbir, marar – tratament pentru indigestie

Indigestie – Tratament si recomandari

In cazul in care ai avut indigestie, poti consuma urmatoarele:

Alimente permise

Orez, cartofi copti, paine prajita, iaurt. ( Iaurtul contine probiotice). Aceste alimente contin minerale, vitamine, carbohidrati usor de absorbit. Acestia asigura organismului energia de care are nevoie în aceasta perioada.

Legume gatite la aburi

Consuma alimente care ajuta la normalizarea peristaltismului intestinal! Consuma legume gatite usor! Daca nu iti plac legumele crude, poti consuma cartofi, morcovi si alte legume, gatite la abur sau coapte in cuptor.

Supe si ciorbe usoare

Ai nevoie de alimente cu continut rodicat de sodiu: Supe sau ciorbe, cu putine grasimi. Poti consuma supa de sparanghel, sfecla, morcov, dovlecei, ciuperci si telina. Sarea te ajuta sa retii apa si impiedica deshidratarea.

Indigestie – Alimente interzise

Iata ce alimente sunt interzise daca ai sau ai avut indigestie:

Condimentele

Alimentele picante si condimentele sunt periculoase, in perioada refacerii dupa instalarea indigestiei. Acestea stimuleaza sistemul digestiv deja sensibil, agravand simptomele de greata, varsaturi sau diaree.

Chiar si in cazul in care consumul lor nu iti produce neplaceri in mod normal, este de preferat sa te rezumi la alimente dietetice, usoare. Acestea vor ajuta la restabilirea echilibrului florei intestinale.

Alimentele acide

Sucurile gastrice insuficiente dar si excesul de acid gastric, declanseaza indigestia. Evita alimentele acide sau cele care necesita cantitati mari de acid gastric!

Bauturile dulci si carbogazoase

Bauturile carbogazoase sunt acide. Daca ai probleme cu digestia, evita bauturile carbogazoase!

Lactatele

Toate produsele lactate sunt greu de digerat, din cauza lactozei. Lactoza produce balonare si eructatii, mai ales celor cu intoleranta la lactoza. Elimina lactatele din meniu daca vrei sa ai o digestie buna!
Iaurtul natural, pe de alta parte, poate fi consumat chiar si in perioada de recuperare, dupa o problema digestiva.

Alimente grase

Alimentele grase produc indigestie si impiedica sistemul digestiv sa se refaca dupa indigestie. Pot produce constipatie. Evita branza grasa, carnea rosie, untul, inghetata, sosurile grase, smantana etc.

Alimente prajite

Prajelile au acelasi efect devastator asupra unui sistem digestiv bolnav. Fie stimuleaza intensiv miscarile intestinale, fie agraveaza constipatia. Favorizeaza instalarea balonarea si eructatia.

Alimente rafinate

Painea alba, pastele albe, produsele de patiserie, dulciurile si zaharul sunt alimente rafinate care afecteaza tractul digestiv. Acestea nu au un aport suficient de fibre alimentare, necesare tranzitului.

In plus, cele mai multe dintre alimentele rafinate contin aditivi alimentari si coloranti care pot declansa simptome digestive mai grave. Verifica eticheta produselor procesate si evita sa le consumi, mai ales daca au in compozitie lactoza!

Indulcitorii artificiali

Indulcitorii artificiali sunt dificil de digerat. Odata ce ajung la nivelul intestinelor, indulcitorii artificiali pot produce gaze, balonare si diaree.

Bauturile alcoolice

Alcoolul are un efect toxic asupra tesutului stomacal si schimba metabolismul ficatului. Consumul exagerat de alcool poate provoca indigestie si alte tulburari digestive. Sper ca acum intelegi de ce bauturile alcoolice sunt interzise, mai ales, in perioada recuperarii dupa o indigestie.

Cofeina

Stimuleaza miscarile gastrointestinale. Cofeina poate acutiza diareea si deshidratarea organismului. Cofeina este interzisa in cazul tulburarilor digestive. Elimina cafeaua si celelalte bauturi si alimente care contin cofeina, sucurile acidulate, ciocolata etc.

Alimente prea dulci sau prea sarate

Evita alunele prajite si sarate! Produsele de patiserie dulci pot accentua starea de greata, iritabilitatea tractului digestiv si hiperaciditatea. Pot produce si alte tipuri de disconfort digestiv.
Nu consuma zahar, deloc, cel putin, nu in aceasta perioada de refacere!

Combinatia corecta a alimentelor

Digestia proteinelor are loc în mediu acid în timp ce digestia amidonului are loc in mediul alcalin. Daca observi ca nu te simti bine, consumand la aceeasi masa si carbohidrati si proteinele animale, evita astfel de combinatii!
Carbohidrati inseamna: cartofi, faina, paine, paste, orez. Proteine animale inseamna: carne, oua, peste, brânza, lactate etc.

Fructe in timpul mesei

Este bine sa mananci fructele inainte de mese sau ca gustari. Nu combina fructele la masa!

Daca ai neplaceri, consumând fructele dupa masa, le poti manca la inceputul mesei. Nu manca mai mult de 1 fruct, cel mult 2, la masa!

Daca ai consumat proteine, la masa, poti manca un ananas care ajuta digestia. Sucul de de ananas proaspat ajuta secretiile gastrice si deblocheaza caile digestive. In plus, ananasul contine bromelaina care are efect antiinflamator.

Indigestie -tratament prin presopunctura si reflexologie

Poti recurge la tratamente alternative daca vrei sa eviti medicamentele. Pe langa ceaiuri din plante, poti apela si la reflexologie sau presopunctura ca tratament alternativ.

Presopunctura si reflexologie - tratament pentru indigestie
Presopunctura – tratament pentru indigestie
Reflexologie - tratament alternativ pentru indigestie.
Reflexologie – tratament alternativ pentru indigestie.
Indigestie -Tratament medical! Consulta medicul!
  • Apeleaza la medic daca ai des indigestie si simptomele sunt grave!
  • Daca scazi rapid în greutate.
  • Daca ai indigestie pentru prima oara dupa vârsta de 40 de ani.
  • Daca ai dificultati la inghitire.
  • Daca ai simptome de indigestie tusesti si inghiti greu.
  • Daca iei medicamente analgezice sau simptomele au inceput dupa ce ai luat un medicament sau un supliment nou.
  • Daca simti disconfort dupa exercitiile fizice si nu esti sigur/a daca e vorba despre indigestie.
  • Daca ai arsuri imediat dupa ce te trezesti.

Disclaimer! Aceste sfaturi si recomandari nu tin locul medicului! Daca ai dureri si simptome, nu le interpreta singur si nu lua tratament dupa ureche! Cere sfatul medicului tau!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *